Friday, January 14, 2011

Perginya Tak Kembali

Assalamualaikum WBT

*sepotong nama yang ringkas tetapi memberi makna yang besar kepada kami*

14.01.2011- pukul 6.43pg, henpon aku dh berbunyik mintak dijawab.
nombor baru, aku xkenal. tp memikirkan ke'urgent'an nya, aku angkat. makcik aku di Sarawak kol. Mintak panggilkan mak. Aku pangggil mak

Masa telefon bertukar tangan, hati aku berdetik. Aku mohon pada ALLAH supaya itu bukan khabar tentang datuk aku ( kat Sarawak, kami panggil datuk n nenek dgn panggilan NENEK - nenek laki n nenek pompuan). Aku tau datuk dah lama xsihat. dah 2tahun lebih.


* dia yang kami kasihi, tempat berpayung panas dan hujan, suka dan duka*

tapi mungkin sudah janjiNya...aku dengar sayup-sayup di hujung talian makcik aku bagitahu mak yang datuk dah takde.

tak sampai seminit pun, aku dengar suara mak dah lain. aku yang tengah mamai ni masih atas katil. aku dengar mak bagitahu kat ayah. ayah memang terkejut. Innalillahiwainnaillahirojiun...


*kenangan abadi dalam hati, kasih sayang takkan terhenti*

Aku rasa saat ni, aku nak hantar mak aku terus ke Kg Hunai, Bekenu tu. Kalau aku ada sayap, atau pesawat sndiri, aku gagahkan jugak terbang ke sana...Ayah kata, baguslah datuk meninggal hari ni. Hari Jumaat. Betul2 masa subuh (kalau ikut jam Sarawak). Mak pun dah selesai semayang subuh masa depa telepon tu.


*tiada lagi senyuman, suara, bicara dan gelak tawanya...T_T*

Aku sedih sebab mak pun sedih. aku tahu macammana rapatnya mak ngan datuk melalui cerita-cerita yang mak kongsikan kpd kami adik beradik. malah mak lebih rapat ngan datuk berbanding nenek. aku sendiri dapat merasakan kasih sayang mereka melalui cerita mak.

aku terkilan sbb mak tak dapat jumpa datuk utk kali terakhir sebelum disemadikan. Aku tahu, mak lagi la terkilan tapi mak kata, nak buat macam mana? kita ni jauh di semenanjung. kalau ambik flight pon, memang xdan nak tgk jenazah.


Walaubagaimanapun, aku bersyukur kepada ALLAH SWT sebab memberi kesempatan kpd aku dan ahli keluarga yang lain utk pulang berjumpa dengan datuk dan keluarga di Kg Hunai Bekenu semasa hayatnya masih ada. kalau aku tak kerja dengan _ _ _ , memang xmampu rasanya nak bawak 1 famili balik. maklumla, duduk jauh. Nak balik pun kena naik flight.

Aku mendoakan agar roh datuk, Allahyarham Daud Berbinkan ibunya, dicucuri rahmat ALLAH SWT dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman. Amin. Alfatihah.

No comments:

Post a Comment