Saturday, May 1, 2010

sELAmat Hari Pekerja....^_^

1 Mei 2010...hARI pekerja yang ke-3 aku sambut secara rasmi..

sesungguhnya hari pekerja sangatlah istimewa pada aku sebab itu tandanya aku dh bekerja..huhuhu apa nak ceritA ya??? okla, aku nak share 1st time aku bergelar pekerja...

sebenarnya aku ber'kecimpung' dlm dunia kerjaya ni secara tak sengaja. boleh ke macam tu? hahaha...tapi betul, itulah yang terjadi kat aku...

aku datang ke Shah Alam sebenarnya untuk menyambung pengajian aku...tapi ntah knape, aku memang xboleh nak terima environment kat Shah Alam( itu pandangan peribadi, bukan aku memperlekeh bandaraya tu ya). mungkin aku ni jenis yang suka benda yang teratur dan damai...tapi kat sana, serba serbi nampak sibuk dan penuh dengan kesesakan...tambah plak aku sebenarnya tak bersedia dr segi physical n mental utk idop kat sana...

ntah cmne, ada sorang roomate aku ni, dia pon tension gak dok ctu...selepas berfikir panjang tapi xla masak sangat...aku decide nak cuti study jap, dia decide nak berenti terus...fuhh...tapi dia siap offer aku keje kat satu publishing company utk group account...alhamdulillah, 21 Januari 2008, aku join company tu...niat aku nak cari pengalaman di samping duit poket sementara aku tengah cuti study n yuran konvo aku bulan 5 nnt...okeyla, gaji basic RM900.00. plus OT, dapatla dlm RM1000+-

elok ja 2 bulan aku keje, aku rasa kerinduan kat kg lagi mencengkam...hahhahaha...memang fail la aku jadi anak rantau...aku submit resignation letter kat boss..nasib baik dia xbanyak cengkadak...petang hari last tu, aku dapat call dari 1 company kat area rumah aku, mintak datang interview..fuhh, mcm tau2 ja aku nak balik...tapi aku pon heran cmne dia leh kol aku sedangkan aku xpernah hantar permohonan kat mana2 company...tp xpe, mgkin ni rezeki Allah nak bagi kan?

tapi rezeki aku takde la kat company tu...so dlm bulan Mac 2008 tu, aku memang fully utilized masa aku ngan sesi membina badan..huhu last2 aku keje je kat pasaraya area umah aku tu. jadik promoter. basic aku RM650.00. murah cket dari gaji dulu tapi kira ok la sebab dekat ngan rumah. tu belum campur OT, komisen ngan extra payment kalo keje time public holiday bolehla dekat2 RM1000...kira okla untuk duit poket aku. yelah nak kena cari yuran konvo, yuran semester baru...huihhhh... (-_-)'

baru sebulan aku keje, aku dapat panggilan temuduga kat Agensi Anti Dadah Kebangsaan. mati-mati aku tak nak mula-mula tu. Puas la mak ayah aku pujuk. Lastly, aku p jugak. buat sebaik mungkin bila pk ayah sanggup hantar n teman aku p interview. aku takla menaruh harapan sangat sebab aku tau susah nak dapat keje ngan gomen tapi Alhamdulillah, Allah murahkan rezeki aku. 14 Ogos 2008 aku lapor diri sebagai Pembantu Anti Dadah di AADK Negeri Kedah.

cmne study aku?

huh, polisi uni aku tu berubah-ubah ikot suka hati depa ja...so aku putuskan, aku berenti ja study...aku ingat nak apply intake bulan 11 tapi tawaran keje gomen datang dulu...tertangguh lagi...

baru sebulan enjoy ngan keje kat AADK, aku dapat 1 lagi offer interview. keje gomen jgk. kali ni mmg keje aliran pengajian aku. skali lagi aku dilema. ikotkan hati aku sayang keje ngan AADK tapi yang ni memang bidang aku...bukan senang nak keje bidang sendiri sekarang ni kan? aku try je pergi interview tu...Alhamdulillah, interview berjalan ngan cukup baik walaupon mood aku dh nk berubah jadi hulk sebab menunggu dekat 5 jam...sabar2

ntah knapa, aku cam 85% confident utk dapat job ni...Alhamdulillah, Allah murahkan lagi rezeki untuk aku. 15 Disember 2008, aku lapor diri di Jabatan Akauntan Negara Malaysia. sampai sekarang aku masih di sini...syukur..(^_^)

sesungguhnya, aku tak pernah menduga sesi mencari kerja aku dipermudahkan dengan begitu indah sekali...dari niat mencari duit poket, aku betul2 melangkah ke dunia kerjaya..Ya, Allah...terima kasih atas segala nikmat dan kurnia-Mu..moga segala rezeki dan kesempatan diberkati dan dirahmati..aminn

p/s: pada yang sedang mencari kerja, aku doakan ampa supaya berjaya mencari kerja k...jangan memilih sangat kerja...yang penting dapatkan kerja yang boleh membantu kita 'bernafas' setiap bulan...yang paling penting, keja yang halal...mungkin keja yang senang dapat tu xglemer sangat,gaji cket..but who cares??? glemer tu xmengenyangkan perut, xmensettlekan bil api air...

trust me, communication skill n proper personality is the very2 important assets during interviewing session...

1 comment: