Saturday, June 18, 2011

Aku & Jimat Cermat

Assalamualaikum wbt.
N3 kali ni berkisar dengan perangai aku yang no.2 buruk...(huhu, no 1 buruk xleh reveal lagik...hihi)

Perangai aku yang no 2 buruk ialah B O R O S

Memang aku suka berbelanja. Sapa yang tak suka, angkat tangan...huhuhu. Bak sini duit tu, biar aku tunjuk cmne nak guna...hihi

Aku ni kalau duit penuh dalam dompet tu, ada sajala yang aku nak capai. Itulah, inilah...semua aku nak beli. Konon-konon dah penat sebulan keja, jadi ni lah masa nak membeli barang, dan membelah poket sendiri...aduh!






Masa beli tak hengat donia... dah masuk minggu kedua after payroll, baru la nak jimat itu ini. huh, teruk kan? Nasib baik sekarang ni keje dekat2 umah. Jadi save la cket duit minyak kereta. Kalaun dulu, full tank cukup2 je seminggu. Which means, bajet minyak keta seminggu adalah plus never minus RM 60-70. Kalau 1 bulan yang bermakna 4 minggu? Suku gaji tu, noks!

Makan pun murah cket skrg ni. Xdelah murah sangat, tapi xjugak mahal sangat macam kat tempat keje lama. Maklumlah, skrg keje ngan bebudak, jadi harga makan pun ikot kemampuan budak. Dulu keje kat opis besar. Orang pon besar2. Of course kos makanan pun besar2...huhuhu

Sekarang keje kat kawasan kecik, jadi elaun pun makin kecik. Tapi nafsu berbelanja xpernah kecik. Heran betul aku. Ada saja duit nak guna. Ni aku bley lupa plak yang keta dah 5 bulan xservis. adui! dulu keje jauh, so very alert dengan meter kat keta tu. skrg keje sangat dekat, nak cecah 1000km pun makan 3-4bulan. tu yang buat aku lupa.

duit...duit...duit

memang ber'hantu' la duit ni.

Umur dah makin meningkat, tapi saving xdela sangat. Apa nak jadi la aku ni? huhu InsyaALLAH, aku dalam proses untuk menjadi seseorang yang lebih berjimat. Bukan sebab nak kawen, tp aku rasa aku dah patut belajar dan train diri aku untuk menabung demi masa depan. Sakit pening ni, bukan boleh duga kan? Sekurang-kurangnya sediakan payung sebelum hujan. Ye tak?


* sediakan payung sebelum hujan *

*Kene beringat pasal sakit demam ni ~pesan mak~ *

Ya, ALLAH...bantulah aku. Permudahkan lah aku untuk berubah menjadi hambaMu yang lebih berjimat cermat dan berhemat dalam berbelanja. Semoga rezeki yang Engkau berikan ini adalah rezeki yang diberkati malah dirahmati untuk aku sekeluarga.

Amin.

** Setiap gambar adalah ihsan inche Google





No comments:

Post a Comment